Lite om historia om TOS

• Guldlänk! Jag brukar köpa en ST/STE då och då, leka lite med den och sen inse att den saknar CLI och sälja den, ungefär. Ataris 16/32-bitarsmaskiner hade helt klart en snyggare design än Commodores dito tycker jag. Synd att TOS inte riktigt var så bra som det kunde varit.

• TOS var ju något som hastade ihop. Samtidigt var ju APIerna bra (se multitos, geniva, mm). Man kan ju tex stödja moderna(re) skärmupplösningar med VDI/AES.

När det gäller CLI så har faktiskt emutos det.

• Jag känner att Sixteen/thirtytwo mobbar thirthytwo/thittytwo här.
    Vartför inte kalla forumdelen Atari enbart?

• @Silwer :-)

TT var ju inte så vanliga men givetvis får alla Atari-maskin från 16-bitar och uppåt plats här. Moddar namnet.

• Angånde TIS som faktiskt betyder The Opertating System, lite skoj.
    Multi TOS skulle ju komma till Falcon men det dröjde, det var helt enkelt ett multitaskande operativsystem.
    Amigan hade ju så att säga multitaskat sen 1984, ok ibland var det tveksamt att köra fler program samtidigt på dem, bäst funkade det med skapligt med minne ich sög 3.0 eller 3.1, den sistnämnda släptes när Commodore konkat ch Amiga inc. tog över just 1200orna, men det gick åt pipan, hag hade sålt min A1200 redan.
    Men nu när det var konkurslager lite hör och var köpte jag en till men med 3.1 sim de hade, de såldes loss för bra oengar, jag valde en med runt 700mb HD och ett 030 kort som ckså var överkomliga, ok de var inte; Blizzard utan kopior men imo halt ok AcA kan de ha hetat, matte cpu 82 hade man ju plundrat från gamla mac så det tryckte man ju dit med och så minne.
    Ok jag vet man bör byta transformatorn där, sägs att de äldre vita var lite starkare än de svarta?
    Runt 2000 så sålde många gamla Amugahandlare ut sina lager, så där fick jag ett 030 kort flr A600, min A600 hade ju HD, och att få olats med allt var ett skit, då kortet trycks fast ovanpp 68000 cpun bara, udag går xet nog att fixa då man kan ha CF kort.
    Den A600 är snabbare i det dör orogrammet man kan köra ön min A1200, och den är klockad 59mhz tror jaf jämfört 1200ans 40mhz tror jag.

1200an vill jag nog hhåa kvar men skulle vilja kunna anslyta canluga skärmar på den.
    Jag köpte även nytt tgt bord till 600 fina vita rangenter, ett til 1200an med som jag hittade. Idag, och ett spritt nytt tangentbord för A3000, som jag kanske borde låtit bli att montera flr wn 5 år sen när jag började använda min A3000.
    Inget fel oå funktion på det gamla men gulnat såklart.

• Det hade varit roligare om det betydde Tramiel Operating System, ärligt talat, som en hyllning till legenden.

• Tja jo, fast han tyckte Amiga var trams egentligen (dock väntade han ut snubbarna bakom den för att få tekniken för struntpengar när Commodore slog till och köpte Amiga) och ville ha en sluten burk vilket blev Atari ST, han hade ju c64 bakom sig hos cbm som succe, en c64 fast med 16bit var vad han ville ha, ST.

Jag har en sån tidig ST utan inbygd diskettstation och enkelsidig 360kb yttre vara hehe.

Först gick väl ST bra, sen beror det ju på var i världen med, i Frankrike var den väl större ön Amgan, men här var den avsett fast den alltid var billigare urmatchad, triligen oga c64an som gjirde att alla från den fortsatte till nästa Commodore så fort 500an kom.

Jag har nån ebok av nån som hade honom som boss på Atari och lite om hur det var bakom det hela.

• @Silwer 520 ST Ja. Det var min första ST jag hade. Expanderade den till 1MB RAM minns jag innan jag sålde den och gick till Amiga.

• Jag tycker workbench 3.1 är nåt man hellre behåller på Amigan, jag har softkickat A3000 till det, lustigt nog går det på just den, man måste inte byta kickstart chip.

Jag menar än man behåller TOS på en Atari om man kan byta, även MultiTOS byts ofta till Mint eller MagiC.

Jag har aldrig bytt till 3.5 eller 3.9 OS wb, men på Falcen och TTn bytte jag direkt.

I Frankrike fanns en Atari ST 260, en sån har jag velat haft, värdelös men udda.

Fanns fö äkta Atari ST 4040 med 4mg, märkta så?

• @Silwer Atari 4096STE var tydligen på väg att släppas men Atari stoppade den. Jag har sett folk som uppgraderat sina 1040STE till 4MB RAM och sen bytt badge på den som ett skämt och det ser helt galet ut först men sen vänjer man sig.

Log in to reply