Lite bilder på min C128D + 1901-set-up

• @Marvin Ska du köpa D så ska du köpa plåtvarianten - den har ingen fläkt och därmed trevligare.

• Min “plastis” ovan har fått en Noctua-fläkt som bara susar lite försynt på 7.5V :D

• @AiO Jag planerade att byta i min plastis också men jag sålde den istället.

• Snubblar jag över en plastmaskin för rätt pris så jag inte så kräsen. Dyker det senare upp en plåtburk så har jag plats för båda.

• @Marvin hehe :) vad ska du ha dem till isf? Bara för att jag är nyfiken på vad en 100% recap:ad C128D+1901, RF-delete, med SidFX och sånt fint i skulle få för vackert liv hemma hos dig :D :D :D

• Har lite samlargener antar jag. (: Bra maskiner brukar dock få jobba. Nya cappar, bra kylning och SidFX låter som en aktiv pensionär.
    Just nu är det en “vanlig” 128:a som mer eller mindre dagligen får ladda Turbo Macro Pro.

• Den har faktiskt Jaffy/JiffyDOS (elektronisk switch) också :D Så den är ganska aktiv.

• Nej de båda c128D tror jag inte såldes utan anledning, de var dels dyra nya och jag tror att de åtminstonde främst tänktes för ordbehandling och dyligt.
    De hade nu ofta skärm så 80 rader syntes.

Hade gärna haft en men ingen ville sälja då på den tiden.

Min tveksamhet är angående c128 dn vanliga varianten bara.

• @Silwer Om jag inte missminner mig så var tanken att lansera C128D först men av någon anledning blev det inte av. Tycker den är cool som attan men den vanliga C128:an är snyggare.

• Jo jag håller med, sen var det ju så att en desktop på den tiden alltid innebar nåt outsägligt tråkigt och svartvitt, det gjorde det ju inte här.

Företag köpte alltid svartvitt tråkigt, de köpte mac som var svartvita hellre än andra märken oavsett verklug prestanda.

Atari TT kunde simulera Mac och körde dess program snabbare än MACen då kunde.

Apple har försökt skriva om historien på senare år tycker jag med påståenden om hur de gjorde si och så först, de räknar helt bort utdöda märken, vilket är en stor del i varför jag inte köper deras produkter, vilket fö ändå är lika kinesiska som Android sen mycket länge.

Lite som med Windows kvider man över överdriven gjälpsamhet och frågor om man är säker på det man just valt mm.

Men det är modern tid för mig, här kan man drömma sig tillbaka till de gamla datorerna:-)

Log in to reply