Commodore 256?

• Kan undra varför. Datorerna i 264 serien hade 121 färger (128, fast flera i svart) och med en cartridge så kan du få 1 MB minne. Kanske blir populär som meo-retro demo plattform… what do i know. De nämnde den även på Retro Hour nyss.

• En felbedömning helt enkelt, med inbygda program osv, jag har en plus/4 vet inte om fler såldes här?
    De tog ju bort saker de i stället borde utökat, men de ville inte ha en speldator och Commodore vacklade.
    Alla föväntade sig väl en super c64, c128 var ett misslyckande med då alla körde den i c64 läge ändå, dvs tanken de hade uppfylldes inte så fler c64 såldes då de var billigare och folk inte såg värdet med c128.
    Amuga räddade skeppet de gången men kunde nte vara bäst för evigt, a1200 var to little to late, samma ljud utan äkta stereo osv, en klen cpu och dåligt med minne för den tiden, jag höll mig krampaktigt fast till slutet dock, de gamla “hemdatorerna” hade charm, Atari sin grej Amiga sin, trots att jag då spottade på Atari ST.
    PC blev så opersonlig, jag tror det är därför detta retrotänkande finns kvar.
    1996 bytte jag på mig en 486a och slutet kom, möjligen att jag kände lite för 3dfx tillverkaren av 3d kort.
    På senare år blrjan på 2000 tal köpte jag de retrofatorer jag velat prova, så länge de sålts i Sverige just då hade de inget retrovärde ännu.
    Och då såg jag att andra märken hade sin grej, fast jag hållit fast vid Commodore jämt, Datormagazin har jag tyvörr inte de två första men resten till iaf 94 har jag, trist nog missade jag de absolut sista numren.

• @Silwer när jag var grabb så hade jag en grannkompis som hette Martin. Hans pappa reste en del till dåvarande västtyskland i jobbet och köpte med sig en Plus/4 hem till Martin som givetvis blev oerhört glad och snart var en aning mindre glad då han insåg att han inte kunde spela någon av de spel som vi spelade på våra C64:or. De var vad jag vet inte alls särskilt vanliga - minns att Datormagazin gjorde ett halvhjärtat försök att skriva lite för Plus/4-ägare men det dog ut rätt snart när man insåg att datorn inte sålde alls här i Sverige.

• De kunde inte hantera spritear tex, de hade inte grafikchipet c64 hade, som sagt borde de bygt en super c64.
    Iofs car ju C64DX på gång, jösses vad nära det var att jag köpte en av de få av dessa som flnns tidigt 2000 tal, flertalet hamnade i Sverige vid konkursen.
    Men även om det handlade om 5000 bara hoppade jag av pga dålig ekonomi, idag skulle den varit värd väldigt mycket mer, den såldes utomlands då de betalade mer för dem där redan då.
    Angående 256 så var det väl enbart plus/4 som såldes här ich inte c16 och de andra, allihop var simplare modeller ändå.
    Den svarta bandarren kan kanske sålt lite extra löst :-)

Logga in för att posta