A1200 och wifi

• Är det någon som har några tips om hur man får upp sin A1200 på nätet med dessa. Enligt vad jag kan hitta så ska det gå, men jag har aldrig konfat någon nätverksstack på en Amiga förr… tips och tutorials tas tacksamt emot!

0_1528191309140_20180605_111359.jpg

• @e8johan Börja med att ladda ner exempelvis AmiTCP 3.02b från Aminet. Jag förutsätter att du har en hårddisk i din A1200. Det finns gott om guider på hur man får nätverk att fungera i en Amiga, och du bör leta ordentligt efter drivrutiner för dina kort och hur du får Wifi att fungera (jag har aldrig använt WIFI i en Amiga öht).

Jag skrev en guide på hur man får igång ett nätverkskort i en A2000 som kanske hjälper dig lite:
    https://www.retrodatorer.se/sa-fungerar-golden-gate-2-och-natverkskort-i-din-amiga/

• MiamiDX (kräver dock MUI :( ), alternativt Genisis i AmigaOS 3.9 (om du har en sådan skiva) är också ganska trevligt om man inte är van vid AmiTCP’s “ympning” av diverse Posix-likande verktyg och configfiler. Gissar att du måste hitta en SANA-II-drivis som funkar till det där kortet. (Aldrig provat just det där själv, men kör ett 3Com Etherlink-III i PCMCIA-slot:en i min A1200). De flesta idag verkar rekommendera TCP/IP-stacken “Roadshow” nu för tiden.

• @AiO Jag testade Miami en gång och upplevde att den käkade mer minne än AmiTCP. Sen kan AmiTCP se väldigt hårigt ut att konfa men har man gjort det en gång så är det busenkelt.

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Vintagedatorer - forum om gamla datorer gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.