Kom just C16 (264 serien)

• Rasade just ner i brevlådan. Bara lite dammig på insidan: https://photos.app.goo.gl/qKUFRxSdZRnKsHf26

Ska sätta dit kylflänsar på CPU, TED och 8701 chippet (tror jag den hette), fixa ny logotyp (sprucken), sen är det bara att köra.

Har nu +4, C16 och C116, nu är det bara prototyperna kvar - men de har jag nog inte så stor chans att hitta :D

• Oj, den där har jag aldrig sett i verkligheten, än mindre använt. (Länk för de som vill läsa mer.)

Hur mycket mjukvara gjordes det för denna modell egentligen? Fungerar en vanlig 1541:a till den?

• 1541 funkar och även SD2IEC om du har en som tar ström från nån annan stans, men det finns en specifik 1551 diskdrive som är dramatiskt mycket snabbare än 1541 som var släppt innan C= fixade buggarna i den.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Commodore_1551

C16 är lite speciell, den har bara 16k minne (expanderbart) och en del egna kontakter (joystick + tape kräver specialhårdvara), men det finns adapters. Plus 4 har 60k, de andra 16k. Det bästa är att de har inbyggd resetknapp så inga hemmahacks behövs. C116 är lite rare, men går att plocka upp från kontinenten då och då. Plus 4 har normalt en udda fyrkantig strömadapter (Som Amiga och C128) men den jag köpte hade en rund C64 kontakt som funkar mellan båda platformarna. C116 och C16 använder båda av en 9V adapter (ingen +5v) och en sån kan man än idag köpa på Kjell och Company förr nån hundring.

Har lite bilder på min 264 samling, inklusive adapters och sånt: https://photos.app.goo.gl/Rc97f9n8r6Fa6wtu7

Har monterat kylflänsar i C116 och Plus4 då TED och CPU har en tendens att bli för varma och dö ganska fort.

Spel är lite si och så, de var inte designade att vara spelmaskiner, kommer med en del ytterst mediokra inbyggda business program, de har inte ens sprites, men de har hårdvaruscrolling konstigt nog.

• Vilka ofattbart underliga maskiner de släppte ibland, Commodore. Vem eller vilka var målgrupperna för de här maskinerna egentligen? Jag minns att Datormagazin testade Plus4 i nåt nummer och betyget var vad jag kan minnas ganska ljummet.

• Jack Tramel hade nån ide om 8 bitars business datorer. Såg aldrig någon annan dator i 264 serien i Sverige utom Plus 4 som stod i en butik i Stockholm när jag var liten. Känner inte till någon som hade den.

• @Ichinin En kompis på samma gata som mig när jag växte upp hade en Plus 4. Hans föräldrar var akademiker, väldigt roliga och ganska bortkopplade från verkligheten så när han skulle få en Commodore 64 av sin pappa, som skulle köpas under en arbetsresa till dåvarande Västtyskland, så kom pappan hem med en Plus4 för att den “såg ju bättre ut” och hade fyra inbyggda program. -“Och eftersom det stod Commodore på den så måste ju allt till C64 fungera på en Plus4 också.”

Min kompis, Martin hette han, satt där med sin Plus4 och den blev inte särskilt använd vad jag minns.

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Vintagedatorer - forum om gamla datorer gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.