Grafikkortsalternativ bigbox

• Sitter och drömmer om att hotta upp grafiken på min 4000 och undrar lite vad det finns för alternativ och vilken väg man ska gå.

Vad man än bestämmer sig för verkar man landa på typ två tusen spänn, så jag vill gärna att det ska bli rätt.

Vill helst slippa växla outputs när jag växlar mellan produktivitet och spel, och gärna inte vara begränsad till 15kHz-kapabla bildskärmar.

Är det Indivision AGA som gäller eller borde jag titta på begagnatmarknaden?

• Fast det verkar ju inte bara vara att köpa en Indivision AGA Mk2 till A4000. Tycks inte finnas. Crap.

• Priserna på allt som rör video eller grafikkort till Amiga 2000 och framåt är helt sjuka.

• @Joacim-Melin Nä, inga kul priser. Men jag vill ju ha lite fetare och mer lättanvänd grafik.

Kommer enligt säker källa att produceras fler Indivision AGA för A4000D i alla fall, så den är fortfarande med i spelet.

Frågan är om det är en sådan man ska satsa på eller inte.

• @amilton Personligen känner jag mer och mer att bortom ett acceleratorkort, lite extraminne och stabil lagring så kommer jag inte ta mina Amiga-maskiner. Det är roligare att se vad man kan göra med gammal hårdvara, exempelvis driva en BBS med tolv noder och ansluta den till Internet, eller spela gamla och intressanta spel som egentligen inte blir mer intressanta av att man tjongar i fetare hårdvara i den. Bortom det så använder jag nog hellre min Mac faktiskt.

• @Joacim-Melin Ja, efter att ha sugit på karamellen en stund så lutar jag nog åt samma håll. Ett vettigt acceleratorkort till A4000 är jag för snål för, men ett nätverkskort hade kanske gjort susen (även om snålheten börjar knorra där också). Om inte annat så för att underlätta överföring av filer.

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Vintagedatorer - forum om gamla datorer gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.