130xe och cartridges

• Är det någon som har koll, eller tips på en bra översikt, om olika cartridges till olika Atari 8-bit. Jag har själv en 130xe som jag köpte för att den var fin (tänk den med en Falcon i - som en A600 men en Atari). Jag har ett par cartridges till den, men de är ju smalare än de som finns till t.ex 2600:an. Vad ska jag leta efter?

• Var inte en 130XE ungefär som en Atari 800 fast i nytt skal?

• Jo, en rebranding riktad mot östeuropa om jag förstått saken rätt.

• @e8johan Fast den såldes väl även i Sverige och andra länder va? Vill minnas att jag såg annonser för 130XE och trodde att det var Ataris motsvarighet till C128:an. :-)

• Det tror jag säkert. Min 130xe är svensk. Kommer dock inte ihåg om det har åäö eller ej ;-)

• Jag tycker de äldre 1200xl tex är snyggare än de nya, jag har en 800xl, av XE har jag bara en stackars 65 som saknar trafo så den vet jag inte ens om den funkar, har bandaren dock.

De sålde inte värst bra här och jag hade ingen personlig känsla för dem, jag såg dem inte som primära c64 konkurrenter som tex zx Spectrum.

För mg käns det som att förutom konsollerna så dök Atari upp när ST kom, den annonserades ut före Amiga 500an klart (a1000 var dyr och inget att fundera på i min ålder då), mins att först då köpte vissa jag kände Atari först, de var minst tusingen billugare med än A500.

I Skolan fanns dock några Atari 8bit med monokrona skärmar och man hade spelen på cardridgar främst.
    Jag minns inte ens modellen på dem, man hade datorkunskap nämligen, och det här var före Compis eländes tiden och efter ABC80 som var den första dator hag såg och fick orova som liten, skolans “dator” mer eller mindre hehe.

Väl Atariburkarna, en c64 som var upptagen ständigt, en zx spectrum och ABCn stod o dammade där med, en Apple II som läraren satt klistrad vid hehe, medans vi gjorde allt möjligt onytta med de andra burkarna helst c64an.

Edit:Efter lite tittande på bilder så var de absolut 600XL burkar, kanske fanns nån av de större XL med men isf bara nån enstaka, även en eller två Texas TI99/4a stod i rummet med sina kasetter att stoppa i men de upplevdes sämre ån de andra imo, ändå har jag 4st idag haha, kan bero på att ingen direkt hype funnits kring dem alls, udda men det är allt, de blev dyra att tillverka för att slå CBM att Texas Instrument höll på att gå under och la ner all datortillverkning, dels dyrt konstruerade mycket rostfritt stål och dyra chip, bla 16bit som de tvingade in i den, till slut såldes de med förlust per enhet.

Nåväl skol C64an hade en 1541 station så det var inte konstigt att alla var vid den, alltid hade nån egna spel med.

Spectrumen hade en sån där typiskt för Sinclair knäpp lagringsenhet med ändlösa bandenheter.
    Nån ensaka stackare föredrog den hehe.

Sen kom Compis och det roliga var över trots kostnaden som var så hög att skolan hade dem kvar en bit in på 90talet, fiaskot var totalt eller om man ska kalla det totalt.

Iaf var bara dessa och ABC80n kvar i slutet på 90talet i källaren på skolan och jag tog hem ABCn som annars skulle kastas.
    Vet att det tigs några Compus de med förgskärmar och hårddiskarna antar jag, de satt ju ihop i nät och bara läraren hade färgskörm och lagringsenhet allt kopplat till, resten gick i kontainern där tankarna skulle legat frpn början.

Självklart måste skolan ha datorer baserade på 186 cpuer, dumt att ta nåt andra använt.;-)
    Jag ogillade dem väldigt och ville inte ens ha en.

Hehe så var datorerna i min grundskola, och tiden med 8bitarna var kul iaf.

Log in to reply