Veckans loot

• En god vän hade “en amiga” han ville ge bort så jag åkte hem till honom. Igår kom jag hem med följande:

Två A500 (rev 6a)
    En A500+
    En C64
    En C128
    Åtta joysticks (Wico mestadels)
    En bandare
    En extern diskettstation till A500
    En flyttkartong med orginalspel för A500
    Fyra RF-modulatorer till A500
    En stor kartong disketter
    Två plexiglaslådor med disketter
    Tre PSU till A500 (en tung, två lätta)
    En bunt orginalspel för C64 (på band eller cartridge)

… och lite annat

Happy happy joy joy!

• Ja alla dessa gamla icke original disketter är ett elände vad man ska göra med, ett tag borrade jag hål i dem på slutet av 90talet och tog ner annat till dem på nätet på dem
    Men det är ju ingen ide sen länge, även jag har mängder av dem som följt med vid olika köp, sällan original, mest till c64 och andra 8bit jag har original, men givet hundratals av 5.25or med kopior, Amigaoriginalen är i princip enbart de jag själv köpte.
    Till Atari är det bara nyttoprogram i stället som är original.
    Till Spectrum har jag enbart original eller egenskrivna fria saker som kopierats, inga piratband öht tror jag, det hela visar lite hur piratkopieringen kring olika datorer var utbredd.
    Samma med Spectravideo, bara original eller fria program.

Originalen med låda är en annan sak, även om de inte funkar kan man bli av med dem.

Jag var inte guds bästa barn där men jämfört med de flesta ansamlingar jag råkat på så mår jag väl inte så illa fakrtiskt, många har inte fler original än vad som möjligt följt med vid nyköpet, det gäller särskilt som sagt Commodore maskinerna, man förstår varför konsoller redan då premierades.

Jag har en Amiga 500+ ute, de är inte helt ointressanta trots orginalutförande bara, iofs rätt böcker ich wb disketter, för det ville jag själv ha när jag köpte den till samlingen.

De andra två jag har är en 1.2 med låda och en 1.3 med låda, jag har förlorat intresset för 500an personligen, jag har ett par A2000 med, jag spar nog en sån i stället isf.
    De om något är klumpedunsar man häpnar för hur utan allt de såldes ofta, men ok en HD som dessutom måste ha kontrollerkort var skitdyrt.

Nackdelen är väl att inget finns för dem idag, en A500 kan man trots allt utrusta med CF kort om man nu skulle absolut vilja.
    Så 1.2an är kanske roligast ändå, även tror jag har nån sån där omkopplare för två kickstart nånstans, 1 2 vill inte ha med hårddiskar att göra.

• Grattis, alltid kul att komma över en liten skattgömma.

Log in to reply