Recension: (A600) A6095, A604n+RTC, Indivision ECS, Vinklad CF-adapter, AmigaOS 3.1.4

• Lite copy-paste från FB:

Det var hyfsat enkelt att montera dessa tillbehör. Och det är något visst med att ha en fullständigt kompatibel A600 d.v.s. 7.14MHz 68000 och sådär. Nu har jag ju CF-kort (yuck – kör SSD i mina andra fin-Amigaor) men det är kompakt och trevlig liten vinklad adapter det där. Störigt att den har en röd LED på sig som blinkar… Jag menar… Det finns ju redan en fin orange LED på chassit… (som faktiskt funkar fint ihop med adaptern också, inget lödande/patchande som förra CF-adaptern jag körde).

9.5MB FastRAM är fantastiskt. Kör numera ett helt komplett system på den där Amiga600:an med Directory Opus Magellan II och Miami med en PlipBox ethernet-adapter till parallelllporten. Funkar klockrent trots den bristande CPU-prestandan. Och jag har gott om minne kvar att köra t.ex. WHDLoad via ikoner, men maskinen bootar default med TinyLauncher för att ha så kort start-tid och så mycket minne ledigt som möjligt.

Indivision… Tja, vad ska man säga. Det är ganska dyrt för vad man får. Men jag ska inte klaga för mycket. Det är ju högst odramatiskt att koppla in den i gängse VGA-kompatibel bildskärm. Att övertala gängse VGA-kompatibel skärm att köra 50Hz skärmuppdatering är däremot en helt annan femma. Men det har ju inte med Indivision i sig att göra, utan snarare att jag ville lösa ett olösligt problem. Min TV vägrar men… Jämfört med att titta på OCS/ECS-demos på YouTube på sin PC gör ju inte något bättre heller. Så jag säger ändå TUMMEN UPP för Indivision.

Bifogar här en liten kvällsmysvideo från ikväll när jag kikade på ett demo (bootar från floppy) som jag gillar STARKT! Loonies - My lucky number! Katten hälsar tack o hej!

P.S. Filmat med mobilkamera på min Ubuntu-Telefon så synken är ju såklart inget att fundera på - Både indivision på 60Hz och så 24fps eller vad det nu kan vara på telefon, och sen vad helst du kör för uppdatering på din PC-skärm. Men jag lider inte oändligt mycket av A600->Indivision->TV D.S.

https://youtu.be/HanO9t7aESs

• Tog du bort 020 kortet?

Fint demo som funkar oavsett storlek på skärm.

• A600 har ingen 020.

• Blandade hop dig med siteägaren som köpt en A600 med aca020.
    Sorry

• Aha :) Lugnt

• Jag har en A600HD som jag bytte till nytt svenskt tgtbord på tidigt 2000tal, jag har inte kunnat llat till den på mycket länge.
    Med Viper030 kort och; om det var 16mb 72pin edo intryckt tog den plats från HDn
    Mins inte om 16 var max, var nog 32mb men det hade jag inga då.

Den borde ha CF kort utan tvekan! Inte original hdn
    Jag ska gräva fram den och se om den ens lever, den har 1mb i slotten med vill jag minnas, eller 2m.

Kanske ser den ful ut idag, jag menar det gamla tgtbordet var gult, men med nytt blev den snygg då.

Återkommerom den.

Log in to reply