falcon 030 14mb

• 0_1552510012140_DSC_0803.JPG

• Den har ingen inre IDE hd, ägaren före mig var musiker och måste ha en hårdisk som klarade spela in i realtime så den har en yttre 1gb scsi hprddisk de var snabbare, jag har lagt till en scsi cd läsare som funkar, Atari kan ju läsa pc filer direkt, ofta jan man kasråta upp det på hprddisken så kan deråt köras därifrån, Amiga hade uaf på min tid stora problem, hprddisken tog inget som inte var avsett flr det då och 880kb amigadisketter var bara att glömma.
    Jag mins att jag hade en parrarellkabel frpn en PC till Amigan och överförde på det viset, antar att det är en helt annan sak idag, vara cf minneskort är ju en stor grej som inte fanns då.

• Falcon var alltid drömdatorn när jag hade 1040STE. Den kändes som den första datorn från Atari som kunde konkurrera med någon Amiga, det var synd att de inte kunde få mer tid på sig att faktiskt visa vad Falcon gick för.

• Helt sant de släppte den ofärdig, multi TOS kom efter Atari lagt ner den tex, det var för multitasking nåt Atari inte var värst på standard.

Lite synd att de ströp 32bit cpun våldsamt med 16bit buss, för att vara bakåtkompatibel vilket den sällan var ändå.
    De kunde skötts snyggare, ok nu var det hör hemdatorernas höst, men ändå, mer kunde gjorts än att rusha ut den i samma gamla stil, ST chassit och samma dåliga tangentbord ST haft, TTn är klart bättre där eller Amiga 1200 för den delen.

En Falcon 040 var i tankarna, underlugt nog tog Sony den designen till sin Playstation 2, det här med att kunna ha den stpende på högkant om önskat.

Jag kallar de här burkarna med tangentbordet inbygt i datorn flr hemdatorer, PC är nåt helt annat för mug och är ytterst själlösa objekt man snvänder och sen byter bara.

Ok vissa tillverkare var stöddiga, jag har ett 3dfx voodoo5 5500 för då dog en epok för mig.

Jag var antiAtari när det begav sig men i hemlighet funderade jag över Falcon jag med:-)

Logga in för att posta