Den gamle hederlige, som inte fick många år innan c64 com.

• 0_1552509034936_DSC_0778.JPG

• Jag gillar att den är vit med svarta tangenter över hur c64 brödburken ser ut egentligen.
    Jag ägde ingen när de fanns utan c64 var först för mig.

Appropå att riva i saker som packats i garderober mm lite huller om buller, fy fasen, att försöka minnas vad kablar och dylikt ska vara för, timtal att bara reda ut hälften, och säkert har jag missat nån kabel ändå.
    Förr när man köpte nåns gamla dator fick man ofta allt de hade till dem, som till en 128 med 1541 en kasse med det är hundratals 5.25or, men jag tror een diskdriven inte vill gå, jag har en 1571 som doch ska funka.
    Frågan är om det finns folk som kan laga en annars helt ok 1541a?
    Jag hade tre c128or, en såg ledsen ut dock, mins inte var jag jag fått den tredje från.
    Plus /4 an hittade jag inte bara den svarta bandaren, även A600an med 030 kort är på vift.
    Nåja jag fpr gräva mer, jag har två Amiga 2000 med B eller C tror jag, var meningen att jag skulle byta bort ena mot en A men det blev aldrig av, de är ju inte direkt smidiga att skicka.

• VIC-20 var min första hemdator. Den strulade litegrann minns jag och vi fick lämna in den till en TV-butik för att ta reda på varför den drog säkringar hela tiden. Jag hade bandspelare och några cartridges med spel på minns jag, detta var typ 1982.

Vi skaffade en C64 1984-85 och sålde Vic-20:n och jag har inte använt en sådan sedan dess. Jag gillade den aldrig riktigt utan föredrog C64:an helt klart.

• Jo jag vet de som hade VIC 20 i början av 80talet, för c64 an var väldigt dyr, ofta var det en förälder de första åren som skaffat dem, det var inne med hemdator oavsett om man kunde göra nåt vettigt med dem eller inte.
    Vi yngre förstod ju snabbt att spel de kunde de iaf.

Vic 20 var dock inte bättre än de spelkonsoller som fanns då Atari VCS och Intellivision.

I Sverige försökte Importören Handic kalla c64an för VIC 64, antar att Commodore sökte andra vägar hit för priserna sjönk och det sägs väl att 100.000 drygt såldes av 64an.

Upptäckte man ju Datormagazin som var rolig att läsa till skillnad mot många som fanns tidigare, visst dagtidningspapper car väl inte så tåligt.

På slutet av 90talet köpte jag de flesta av dem i gott skick, mina egna var rätt sönderlästa, som prenumerant så läste polarna den med.

Men jag anser att den var helrätt och fångade upp oss unga, den måste sålt Commodoreprylar bara i sig självt.

Fast då var ju vic20 borta ur bilden, den hade alldeles för lite minne, spel som skulle funka för alla var rätt
    Enkla och enformiga även för mig.

• @Silwer Commodore startade en egen argentur när Handic hade etablerat marknaden åt Commodore så det var lite förvirrande när det fanns annonser VIC-64 och Commodore 64 samtidigt.

• Jo jag kunde gissa att Commodore först skandinaviskt kom in va?, Och ytterligare senare hade kontor i Sverige, vill minnas att Datormagazin berättar om det där då.

VIC chippet lovsjöngs då hehe senare blev det SID chippet;-)

• Tror de startade i Danmark först för det var det skandinaviska högkvarteret. När de stängde i Sverige så var det danskarna som tog över.

• Jo det mins jag, jag vägrade dock tro på en nedgång, jag bet mig fast vid min A1200, PC aldrig i livet hellre dör jag:-)
    Nånstans där jag pluggade på ett ställe med 486or i nätverk novell och windows 3.11, där DOOM strax dök upp och vi kunde spela mot varandra började jag vekna.

Ändå dröjde det minst till 96 innan jag bytte till mg en PC, en gammal pentiumm 75 eller nåt, win95 med ideliga blå dödskärmar hade övergått i B med bara hölften sp många totalt oplanerade blå skärmar, man fick pilla med varandra lken plats olika. Kort tog, för snart kom MMX och jag skaffade pt mig drt jag behövde ich överklickade nån stackars 166mmx så mycket det gick.

Nu köpte jag ett voodoo 1 kort för 3d och Quake Team Fortress som hade stöd blev nåt helt nytt över mitt 33.6 modem.

Egentligen var tänkandet lite likt Amiga då även i konsollerna, hjälp processorer för ljud och bild installerades.

Att Amigan höll så länge var pga dessa som avlastade processorn.

Och man kunde ju aldrig tro hur internet skulle bli, jag trodde inte det var en fluga som vissa trodde, men idag med telefoner, pekplattskärmar osv, jösses.

Men hänger man med? Nä nog finns de klassiska masknerna ivar i minnet, trots allt har jag upplevt all form av hhemdatorer från början.

Men jag blev såld på att bygga datorer och då kunde man spara stålar så, en Celeron 300 av den där man monterade i slots och gick att överklockka enormt, senare grafikkort man kunde öppna mer banor pp grafikkort som nedgraderades och sålde billugare ån de värsta.

Log in to reply